Słupki mają w przekroju kształt trapezu, dopuszcza się stosowanie słupków o innym kształcie w przekroju, tj. wypukłe, dwuwypukłe i płaskie o wzmocnionym przekroju. Na słupkach umieszcza się elementy odblaskowe równoległoboczne o szerokości 4 cm i wysokości 20 cm barwy czerwonej po prawej stronie jezdni i barwy białej po lewej stronie jezdni. Elementy te umieszcza się na czerwonym tle.
Dodatkowo na słupkach prowadzących można umieszczać:
informację o pikietażu drogi,
informację o kierunku do najbliższego telefonu alarmowego,
znak z numerem drogi.
Słupki prowadzące stosuje się:
na drogach krajowych i wojewódzkich,
na odcinkach dróg powiatowych i gminnych, w obrębie łuków poziomych o promieniach mniejszych od 450 m, a zaleca się na całych ciągach tych dróg.
Słupków prowadzących można nie stosować na odcinkach dróg z chodnikami przy krawędzi jezdni oraz na terenie miast.
Słupki prowadzące umieszcza się po obu stronach jezdni w odległości 1,0 m od krawędzi jezdni, pasa awaryjnego postoju lub pobocza twardego. Dopuszcza się zmniejszenie tej odległości, jeżeli jest to konieczne ze względu na warunki lokalne, jednak nie mniej niż 0,5 m od krawędzi.
Słupki powinny być umieszczane w jednej linii, równoległej do krawędzi jezdni i w sposób zapewniający niezmienność ich pionowego ustawienia.
Na odcinkach dróg, na których ustawiono bariery ochronne, zamiast słupków prowadzących U-1a można stosować słupki U-1b umieszczane bezpośrednio nad barierą.
U-1c
Punktowy element odblaskowy prowadzący
umieszczany na barierze ochronnej
Umieszczane są w zagłębieniu taśmy profilowanej barier ochronnych - barwy czerwonej po prawej stronie jezdni, barwy białej po stronie lewej.
Na jezdniach jednokierunkowych dróg dwujezdniowych elementy odblaskowe umieszcza się osobno dla każdego kierunku jazdy, tj. barwy czerwonej z prawej strony i barwy białej z lewej strony.
U-1d
Symbol słuchawki telefonicznej
U-1e
Symbol słuchawki telefonicznej
(odbicie lustrzane)
Symbol słuchawki telefonicznej umieszcza się na drogach wyposażonych w system łączności alarmowej dla wskazania kierunku do najbliższego telefonu alarmowego.
U-1f
Znak z numerem drogi
Znak U-1f z numerem drogi umieszcza się na na słupkach prowadzących, umiejscowionych w hektometrze zerowym dróg krajowych i wojewódzkich.
2. Słupki krawędziowe (U-2)
U-2
Słupek krawędziowy
Słupki krawędziowe U-2 dopuszcza się do stosowania w celu bardziej precyzyjnego zlokalizowania zjazdu z drogi na skrzyżowaniu na inną drogę. Określają dokładniej geometrię skrzyżowania, ułatwiając manewr skręcania szczególnie w porze nocnej i w złych warunkach atmosferycznych.
Stosuje się je na skrzyżowaniach wszystkich dróg, w ciągu których umieszczono słupki prowadzące. Słupki krawędziowe umieszcza się je w odległości minimum 0,50 m od krawędzi jezdni lub pobocza twardego.
3. Tablice prowadzące (U-3a - U-3e)
Tablice prowadzące stosuje się w celu uprzedzenia kierującego pojazdem o koniecznej zmianie kierunku jazdy na szczególnie niebezpiecznych łukach poziomych i na skrzyżowaniach typu „T”.
Tło tablic ma barwę białą, strzałki - czerwoną. Zarówno tło, jak i strzałki powinny być wykonane z materiałów odblaskowych. Dopuszcza się stosowanie aktywnych tablic prowadzących U-3 z pulsującym żółtym lub białym światłem. Pulsujące światło powinno być emitowane przez co najmniej jeden szereg źródeł światła, ułożony wzdłuż białych i czerwonych krawędzi.
Tablice prowadzące stosuje się:
na łukach poziomych, których geometria może być zaskoczeniem dla kierujących, lub które mają promień mniejszy od normatywnego dla danej drogi oraz duży kąt zwrotu,
na skrzyżowaniach typu „T”,
na wyspach małych i średnich rond, w szczególności położonych poza obszarem zabudowanym,
w obszarach robót drogowych.
Tablice mogą być stosowane również w innych miejscach, w których pozwolą kierującemu na przygotowanie się do zmiany kierunku jazdy, np. na zlikwidowanych odgałęzieniach, przed tymczasowym objazdem lub za wzniesieniem, na którym zaczyna się niewidoczny łuk poziomy.
U-3a
Tablica prowadząca pojedyncza w prawo
U-3b
Tablica prowadząca pojedyncza w lewo
U-3c
Tablica prowadząca ciągła w prawo
U-3d
Tablica prowadząca ciągła w lewo
U-3e
Tablica prowadząca dwustronna
4. Tablice rozdzielające (U-4a - U-4c)
Tablice rozdzielające U-4 stosuje się w celu wskazania kierującemu pojazdem miejsca rozdzielania się kierunków ruchu.
Tablice mają kształt prostokąta o wyokrąglonych narożach. Tło tablicy jest barwy czerwonej, pasów w kształcie grotu strzały - barwy białej.Tło oraz pasy powinny być wykonane z materiałów odblaskowych. Dopuszcza się stosowanie tablic rozdzielających aktywnych z wbudowanym wzdłuż krawędzi barwy białej i czerwonej pulsującym światłem żółtym lub białym.
U-4a
Tablica rozdzielająca
Tablice rozdzielające U-4a stosuje się na autostradach i drogach ekspresowych.
Umieszcza się je na wyjazdach z autostrad i dróg ekspresowych oraz na wjazdach do:
stacji paliw,
miejsc obsługi podróżnych,
większych parkingów itp.
U-4b
Tablica rozdzielająca
Tablice rozdzielające U-4b stosuje się na drogach ogólnodostępnych, z pominięciem autostrad i dróg ekspresowych.
U-4c
Tablica rozdzielająca wysoka
Tablice rozdzielające wysokie U-4c dopuszcza się do oznakowania miejsc rozdzielenia kierunków ruchu przy wykonywaniu robót drogowych.
5. Słupki przeszkodowe (U-5a - U-5c)
Słupki przeszkodowe stosuje się głównie na obszarach zabudowanych do oznaczenia przeszkód stałych na jezdni. Umieszcza się je od strony nadjeżdżających pojazdów na skrajnych częściach: azylów dla pieszych, wysepek przystankowych, wysepek kanalizujących ruch wyodrębnionych z jezdni krawężnikami oraz w miejscach, gdzie rozpoczyna się pas dzielący jezdnie .
Słupki przeszkodowe U-5 mają kształt walca, graniastosłupa lub ostrosłupa ściętego o wysokości od 0,90 m do 1,20 m i szerokości przy wierzchołku od 0,20 m do 0,30 m.
Słupki przeszkodowe U-5a mają barwę żółtą i podłużne pasy z żółtej folii odblaskowej.
Dopuszcza się stosowanie słupków przeszkodowych aktywnych U-5c z pulsującym żółtym światłem emitowanym przez co najmniej jeden szereg źródeł światła, wbudowany pomiędzy pasami odblaskowymi słupka.
W przypadku słupków aktywnych znak nakazu C-9, C-10 lub C-11 umieszczony nad słupkiem przeszkodowym powinien być także wykonany jako aktywny.
Słupki przeszkodowe mogą być dodatkowo podświetlane. Dopuszcza się stosowanie słupków przeszkodowych aktywnych z żółtym pulsującym światłem wbudowanym na krawędziach powierzchni odblaskowej.
Słupki powinny być umieszczane tylko po tej stronie wysepki lub przeszkody, od której nadjeżdżają pojazdy, i powinny wyraźnie wskazywać powierzchnię zajętą przez wysepkę lub przeszkodę.
Na drogach dwukierunkowych słupki przeszkodowe umieszcza się na obydwu końcach wysepek kanalizujących ruch.
U-5a
Słupek przeszkodowy
U-5b
Słupek przeszkodowy zespolony ze znakiem C-9
U-5c
Słupek przeszkodowy aktywny (przykład)
6. Tablice kierujące (U-6a - U-6d)
U-6a
Tablica kierująca szeroka
U-6b
Tablica kierująca szeroka
Tablice kierujące U-6a i U-6b stosuje się w celu wskazania kierującemu pojazdem miejsca występowania na jezdni przeszkód, takich jak:
bariery,
azyle dla pieszych,wysepki wyodrębnione krawężnikami,
miejsca rozpoczęcia pasów dzielących jezdnie itp., zlokalizowane od strony odcinka pomiędzy skrzyżowaniami, gdzie następuje najazd na przeszkodę tylko z jednej strony.
Do oznaczania przeszkód na jezdni omijanych z prawej strony należy używać tablic U-6a, a z lewej strony - U-6b. Nad tablicą kierującą U-6a umieszcza się znak drogowy pionowy C-9, a nad tablicą U-6b - znak C-10.
U-6c
Tablica kierująca wąska
U-6d
Tablica kierująca wąska
Do oznaczania zwężonej szerokości jezdni lub skrajni w tunelach stosuje się wąskie tablice kierująceU-6c i U-6d.
Tablice te są wykonane z materiałów elastycznych, aby najechanie pojazdu na tablicę nie powodowało jej zniszczenia.
Tablice U-6c stosuje się do oznaczania lewej, zaś tablice U-6d - prawej strony jezdni.